Pages

Ads 468x60px

Labels

Name
Contact No
Email Address
Type Customer
Dropshipper
Bank Account
Address
Ordered Items

Create a web form here

Panduan : Tanda Awal Bersalin!

Anda sedang menunggu hari untuk bersalin? Ketahui 8 tanda-tanda awal anda bakal melahirkan dalam masa terdekat.

Engages
Anda mungkin perasan kedudukan bayi anda lebih rendah di dalam abdomen anda. Ini menandakan bayi anda telah ‘engages’ dan mungkin akan keluar dalam masa terdekat. Bagi yang pertama kali menjadi ibu, bayi anda akan mula ‘engages’ dalam tempoh 2-4 minggu dari tarikh EDD. Manakala bagi yang pernah ada pengalaman, anda akan dapat bayi anda tidak engage sehingga kelahiran bermula. Ini kerana, otot pelvis telah pun diregang. Anda mungkin berasa “kosong” di bahagian atas abdomen dan mungkin berasa kepala bayi berehat di bawah tengah tulang pelvis anda.


Kerap Membuang Air Kecil
Semakin besar perut anda, semakin berat bayi anda dan kepala bayi pula terletak di bawah tengah tulang pelvis anda, berdekatan dengan pundi kencing anda. Oleh itu, anda akan kerap berasa ingin membuang air kecil kerana kepala bayi menekan pundi kencing.


Sakit Belakang Bahagian Bawah
Semakin bayi anda membesar dan berada lebih rendah, anda akan berasa sakit di bahagian belakang dan pelvis anda akibat ligamen rahim dan pelvis anda diregang lebih.


Braxton Hicks
Anda akan berasa kontraksi ini semakin kerap dan sakit seperti cramp yang dialami semasa datang haid. Kontraksi pra-kelahiran ini tidak sekuat kontraksi pengecutan kelahiran yang sebenar. Kontraksi ini sebenarnya membantu menipis, memendek dan membuka serviks anda. Ia akan berlangsung untuk 1 hingga 2 minggu sebelum kelahiran bayi. Kontraksi ini akan mula berkurang sekiranya anda menukar posisi atau mula berjalan.


Cirit-Birit

Hormon kelahiran yang bertindak pada usus anda boleh menyebabkan kekejangan abdomen dan longgar. Pergerakan usus yang kerap boleh mengosongkan usus anda dan memberi laluan kepada bayi. Hormon kelahiran ini juga boleh membuat anda berasa loya.

Keputihan
Anda akan dapati lelehan lendir faraj ataupun keputihan agak ketara dari biasa. Ia adalah salah satu tanda untuk bersalin, namun jika ia diikuti dengan gatal-gatal, adalah dinasihatkan anda berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat.

Lendir Pekat & Pendarahan
Plak mukus berlendir bekat dan berdarah. Apabila kepala bayi turun ke dalam rongga pelvis dan kontraksi Braxton-Hicks boleh menyebabkan plak mukus tertanggal. Plak mukus ini menghalang sebarang kemasukan benda asing ke dalam serviks dan menghalang sebarang kuman merebak kepada bayi. Ketiadaan plak ini membolehkan bayi bergerak ke bawah lagi secara perlahan-lahan.


Air Ketuban Pecah
Hanya 1 dalam 10 ibu hamil mengalamikebocoran air ketuban Sebelum kelahiran. Hubungi doktor anda segera jika anda dapati air ketuban anda telah bocor. Kebanyakkan doktor akan mencetuskan kelahiran dalam tempoh 24 jam untuk mengelakkan jangkitan atau komplikasi lain.

Bagi ibu-ibu semua, berhati-hati sekiranya anda dapati salah satu daripada tanda-tanda bersalin yang dinyatakan di atas telah pun anda rasai. Beritahu pasangan anda agar beliau boleh bersiap sedia untuk menyambut kelahiran orang baru.

Sumber

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Announcement

Please be informed that we've closed our GUESTBOOK orders until further notice. If you have any enquiries regarding our product, feel free to e-mail us at :

charmsandcolors@yahoo.com

Thank you and sorry for any inconveniences.